Безбулінговий освітній простір - це умови та середовище в навчальних закладах (школах, університетах тощо), де відсутні будь-які форми психологічного, вербального, фізичного чи електронного насильства, які спрямовані на студентів, учнів, вчителів чи інших учасників освітнього процесу.
Безбулінговий освітній простір ґрунтується на принципах поваги, рівності, взаєморозуміння і безпеки. Він створює умови для всебічного розвитку та навчання учнів і студентів, де кожна особа має можливість вільно виражати свою особистість, ідеї та переконання без страху перед насильством чи дискримінацією.
Безбулінговий освітній простір активно працює над запобіганням булінгу та забезпеченням психосоціальної підтримки для тих, хто стикнувся з насильством чи загрозою насильства.
Поширеність булінгу: Булінг є поширеною проблемою в освітніх закладах. За даними Дитячого фонду ООН (UNICEF), близько 1 з 3 дітей у всьому світі зазнавали булінгу на шкільних подвір'ях.
Види булінгу: Булінг може приймати різні форми, включаючи вербальний (образливі слова), фізичний (побиття, шкідливі жарти), соціальний (виключення, ізоляція), інтернет-булінг (кібербулінг) через соціальні мережі та електронну пошту.
Середні вікові групи жертв і буліїв: Булінг може відбуватися в будь-якому віці, але він частіше спостерігається серед дітей та підлітків. Деякі дослідження вказують, що пікова активність булінгу може припадати на вікову групу від 12 до 16 років.
Негативні наслідки для жертв булінгу: Жертви булінгу можуть стикатися з серйозними фізичними та психологічними наслідками, такими як депресія, тривожність, низька самооцінка, втрата інтересу до навчання, а іноді навіть самогубство.
Відсутність повідомлень і підтримки: Багато випадків булінгу залишаються невиявленими та неповідомленими. Деякі учні та студенти можуть боятися розповісти про булінг вчителям або батькам через страх перед помстою буліїв або втратою друзів.
Гендерний аспект: Деякі дослідження показують, що хлопці та дівчата можуть досвідчувати булінг по-різному. Хлопці частіше схильні до фізичного булінгу, тоді як дівчата можуть більше стикатися з вербальним та соціальним булінгом.
Регіональні відмінності: Рівень булінгу може варіюватися в різних регіонах і країнах. Наприклад, деякі країни вживають активні заходи для запобігання булінгу, тоді як інші можуть бути менш чутливими до цієї проблеми.
Ці статистичні дані підкреслюють важливість створення безбулінгових освітніх середовищ та розробки програм і ініціатив, спрямованих на попередження булінгу та підтримку жертв.
Причини булінгу:
Вплив оточення: Середовище, в якому зростають діти, може впливати на їхню поведінку. Наприклад, наявність агресивних або булінгових взірців в сім'ї або серед друзів може підштовхнути дитину до булінгу.
Наслідки булінгу:
Втрата інтересу до навчання: Постійний булінг може призвести до втрати інтересу до навчання та втрати мотивації.
Запобігання булінгу - це важливий аспект створення безбулінгового освітнього середовища.
Заходи та стратегії для запобігання булінгу:
Освіта та підвищення свідомості:
Створення безпечного середовища:
Психосоціальна підтримка:
Запобігання кібербулінгу:
Залучення громадськості і батьків:
Моніторинг і відповідальність:
Запобігання булінгу - це неперервний процес, який вимагає спільних зусиль навчальних закладів, батьків, учнів і громадськості. Ці заходи спрямовані на створення безбулінгового середовища, де кожна особа може вільно розвиватися і навчатися без страху перед насильством чи дискримінацією.
Ігрова вправа «Складіть слова»
Завдання. Попросіть дітей у парах скласти з букв слово «цькування» та наклеїти його на аркуш (не називайте слово дітям, вони самі мають вам його сказати). Запитайте в учнів та учениць, що означає це слово; з якими словами асоціюється це поняття. Дозвольте їм погуглити й зазирнути до Вікіпедії, запитати чат GPT.
Коментар: цю вправу варто робити, якщо у дітей урок вперше, якщо ні – то її варто спростити, просто усно провівши активність "Що я знаю про
цькування" методом ланцюжка. Коли кожен учень говорить одну фразу про цькування. Таким чином ми матимемо зріз по класу, що допоможе зорієнтувати урок на потреби учнів.
Усі слова-асоціації бажано оформити на наліпках і створити хмарину слів або онлайн за допомогою https://www.mentimeter.com/ .
Вправа «Яким буває булінг»
Мета: Навчити учасників розрізняти види булінгу та розуміти їхні
характеристики.
Час: 30-45 хвилин
Матеріали: Карти з описами різних видів булінгу, аркуші паперу та ручки
для записів.
Хід вправи:
Вступ (5 хвилин): Ведучий пояснює, чому учасники освітнього процесу мають знати про булінг максимально багато. Що стосується видів булінгу, то їх розрізнення допомагає виявляти цькування, звертати увагу учасників на вчинки, що характеризують це процес, долучатись до просвітницької роботи та попереджувати інших про дії, вчинення яких несе за собою відповідальність.
Нерідко бездіяльність, ігнорування та просто спостереження за цькуванням вважається найкращою поведінкою, аби уникнути покарання, а завдяки такій вправі, учні мають зрозуміти, що це не так. Не варто забувати, що така практика може сприяти створенню більш безпечного та уважного оточення.
Обговорення (10 хвилин):
Ведучий ставить питання учасникам:
"Що вам відомо про булінг?"
"Чи ви чули про те, що булінг буває різним?"
"Чому булінг є проблемою?"
Пояснення видів булінгу (10 хвилин): Ведучий представляє основні види булінгу. Якщо це вчитель, шкільний психолог чи хтось із старшокласників,
рекомендуємо додати особистих історій-прикладів, якщо такі є. А як ні – прочитати кілька книжок, в яких про це йде мова. Наприклад, у книжці Стівена Кінга (підлітки люблять цього письменника) «Керрі» автор розповідає про дівчину-підлітку яка страждала від фізичного, психологічного, соціального та сексуального цькування. Елой Морено у книзі «Незримий» доносить до нас історію хлопчика середньої школи, який потерпав від ігнорування. Його не помічали не лише однокласники, а навіть батьки, що й поглибило психологічну травму головного героя. «Поцілунок був не останнім», авторства Оксенії Бурлаки, знайомить нас зі старшокласницею, яка страждала майже від усіх видів булінгу, проте знайшла вихід з обставин, які її спіткали та привели до зміни життя.
Робота в мінігрупах (15 хвилин): Учасники об’єднуються в мінігрупи (3-4).
Кожній групі видається картка з описом одного виду булінгу. Після опрацювання, учасники мають представити історію (видуману, чи реальну), коли її герої страждали від цього виду булінгу. Прослухавши історію, решта учасників має відповісти на питання: Про який вид булінгу йшла мова? За якими ознаками ви дійшли такого висновку?
Обговорення результатів (5 хвилин): Ведучий підсумовує, запитуючи групи про їхні висновки та спостереження щодо різних видів булінгу.
Завершальні слова (5 хвилин): Ведучий закінчує вправу, наголошуючи на важливості розрізнення видів булінгу для його запобігання та реагування.
Вправа «Малюю себе».
Завдання. Діти мають намалювати на аркуші себе (зобразити рослинами, тваринами, за допомогою схем, кольору, колажу або якось ще, як їм заманеться). Потім презентувати свій малюнок. Із усіх малюнків створюється виставка.
Обговорення: Чим ми схожі? Чим ми різні?
Коментар учителя. У кожного й кожної є свої особливості – всі ми різні.
Хтось високий, хтось низенький, хтось із блакитними очима, а хтось – із карими, у кожного й кожної з нас є свої захоплення. Це називають індивідуальністю людини. Всі ми різні, але всі ми рівні.
Вправа «Види булінгу»
Завдання. Попросіть дітей створити буклет «Види булінгу» після перегляду медіапродукту (https://www.youtube.com/watch?v=1n67EWIVntI&t=116s). Далі запропонуйте закріпити
інформацію.
Виконайте інтерактивну вправу https://learningapps.org/17035269 .
Вправа «Кібербезпека»
Ознайомте дітей із правилами кібербезпеки. Можна переглянути відеоролик
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=fVpKLGayZAQ
або опрацювати допис-буклет із порадами спеціалістки з кібербезпеки Анастасії Апетик https://www.instagram.com/p/Cqn_k_3t1am/?img_index=1
Вправа «Емоційне коло»
Завдання. Попросіть дітей сісти в коло. Надайте кожному папір, ручку або кольорові олівці, маркери. Попросіть дітей записати або намалювати на своїх папірках емоції, які вони відчули під час антибулінгового уроку (наприклад, щастя, смуток, розчарування, вдячність, сором тощо). Попросіть дітей поділитися своїми емоціями з іншими членами групи. Обговоріть, як певні моменти уроку викликали ці емоції та як діти можуть застосовувати навички та знання, отримані на уроці, щоб створити дружній та безпечний простір без цькування.
Вправа «Картина уроку»
Мета: створити умови для осмислення того, що відбулося з учасниками та учасницями тренінгового заняття.
Завдання: запропонуйте дітям сказати одним словом свої враження щодо уроку.
Питання для обговорення: Що ви дізналися сьогодні? Який момент уроку запам’ятався найбільше? Які у вас були почуття під час уроку?
Інтерактивна вікторина
Завдання. Пограйте з дітьми в кахут. https://create.kahoot.it/details/e1c8a461-
bc15-49bb-a02b-99a1e0a2eb21
Вправа «Неповторність»
У класі вимикається світло. Учитель запалює найбільше свічку на вчительському столі та пропонує дітям по черзі підійти до цієї свічки й запалити свої свічки, які стоять на кожному учнівському столі. Всі сідають.
Потім учитель говорить: Сьогодні ми зібралися, щоб поговорити про ваш клас, про взаємини в класі. Наша розмова незвичайна. Вона при свічках.
Свічки допоможуть нам створити необхідну для цієї розмови атмосферу.
Далі йде обговорення: Чи комфортно ви почуваєтеся в класі? Чого не вистачає вам для комфорту?